Elektromos roller blog

Mire figyeljünk elektromos roller választásakor?

2021.04.14 21:49
Mire figyeljünk elektromos roller választásakor?

Megérkezett a tavasz, ezzel együtt ismét egyre többen pattanunk elektromos rollerre, vagy biciklire, illetve egyre többeknek jön meg a kedve, hogy új beszerzésre adja a fejét.

Most azt járjuk körbe, hogy az elektromos rollerek adatlapján megadott sok-sok paraméter közül mire érdemes figyelni, melyik mit jelent.

Teljesítmény

A teljesítmény megválasztásakor érdemes megfontolni, hogy milyen körülmények között fogjuk használni a gépet. Amit mindenképpen számba kell vennünk:

  • testsúly: könnyen belátható, hogy a nagyobb súlyt nagyobb teljesítmény tudja dinamikusan mozgatni. Alsó és középkategóriás e-rollereket jellemzően 100-120 kilós utasokra szokták ajánlani a gyártók. Ha a tartomány felső részében mozgunk, érdemes kipróbálni, hogyan mozog velünk a gép.
  • motorteljesítmény: 250W teljesítmény alatt felnőtt részére nem igazán érdemes, de már nem is nagyon lehet elektromos rollert venni. Ha a súlyunk 80 kg fölötti, akkor érdemes inkább a 350-500W-os sávban nézelődni legalább, főleg, ha időnként emelkedő is az utunkba kerül.
  • motor fokozatok: általában már a belépő modellek is 3 fokozatban állíthatók (ECO, normál, sport). ECO-ban kényelmesen tudunk a gyalogosok mellett gurulni, de ha egyszer mentél sport módban, és tudod mennyit tud menni a roller, utána ritkán fogod a többit használni. Erősebb gépeknél persze nincs mindig szükség a teljes teljesítményre, lehet néha tartalékolni az akksival is.
  • max sebesség: értelemszerűen azt adja meg, milyen max sebességet tud a roller. A gyári adatot nem feltétlenül fogja hozni a gép, mert az függhet az utas súlyától, az akkumulátor töltöttségétől és állapotától, az útviszonyoktól, de akár a széltől is. Mindennapi használatra a 25-30 km/h már kényelmes, biciklinél gyorsabb utazósebesség, amihez könnyű megszerezni a rutint és azzal a biztonságérzetet is.
  • mászó képesség: a motor teljesítménye mellett a motor maximális teljesítményével van összefüggésben. Mi azt tapasztaljuk, hogy 500W névleges teljesítmény és 800W max. teljesítmény alatt felnőtt utast már inkább csak vonszol a roller a hegyre fel, de mindenképp érdemes a kinézett típust (vagy ahhoz közeli modellt) kipróbálni, ha sok dombozásra készülünk. Ha pedig felfelé is repeszteni szeretnénk, akkor érdemes még nagyobb teljesítmény után néznünk.
  • motor elhelyezése: az elektromos rollereket meghajtó, jellemzően kefe nélküli (brushless) elektromos motorokat a kerekekben szokták elhelyezni. A motor elhelyezése - az autókhoz hasonlóan - hatással van a roller viselkedésére. A hátsó kerékben elhelyezett motor tolja a rollert, a súlyelosztásra is jó hatással van, mert tompítja a gép orr-nehézségét. Ezzel szemben az első kerékben elhelyezett motor inkább húzza előre a gépet és az utast. Kicsit furcsa érzés elsőre, de ez is könnyen megszokható. Természetesen a felsőbb kategóriában megtalálhatók az első-hátsó hajtással rendelkező gépek is.

Utazási és felhasználási kényelem

Semmi sem olyan fontos, mint hogy a rollerünkön kényelmes legyen az utazás és szívesen vegyük elő a napi szaladgáláshoz, ehhez érdemes pár dolgot átgondolnunk:

  • lengéscsillapítás: talán ez a legfontosabb, belépő modelleknél még kevésbé találkozhatunk vele. Létezik az aktív és passzív felfüggesztés, melyek közül a legegyszerűbb az egyszerű gumigyűrűs, gumilapos (illetve gumikerekes), vagy nyomó rugós csillapítás. Lényegesen jobb és kényelmesebb utazást eredményez a laprugós felfüggesztés, a prémium kategóriában pedig az aktív, jellemzően hidraulikus vagy sűrített levegős rugózás a jellemző.
  • kerékméret: a kerék mérete alapvetően meghatározza, hogy mekkora egyenetlenségeket képes venni az e-rollerünk. Egy rugózás nélküli, kis 7-8”-es kerekekkel szerelt rollerrel inkább csak nagyon jó minőségű aszfalton érdemes közlekednünk. 10” kerékméret fölött, rugózással már nem fog gondot okozni egy padkán sem lahajtani, de töredezett aszfalton is fogunk tudni vele közlekedni.
  • kerekek típusa: levegős (pneumatikus), vagy tömörgumival szerelt rollerek közül választhatunk, és természetesen utólag válthatunk is. A tömör gumi kerekek lengéscsillapítás nélkül rázósabb utazást eredményeznek, a fújt gumi kerekek pedig defekttel bosszanthatnak minket, amire többféle praktika is jellemző a piacon (pl. slime töltet). Ha sokat megyünk a rollerrel, azért a tömörgumi + jó rugózás biztosan jobb.
  • töltési idő: az akkumulátor típusával van összefüggésben. Tapasztalatunk szerint a nagyon kínai rollerek kivételével igazából szinte az összes típusú roller jó minőségű Lithium akkumulátorokkal van szerelve, amelyek kapacitásukkal arányos ideig töltendőnk. egy 7,5 Ah-s akksit kb 5-7 óra feltölteni, egy 10,8 Ah-sat pedig 6-8 óra.
  • e-roller súlya: örök vita lehetne ez is, ezért válassz a saját kényelmednek megfelelően. Általában azért a gép súlya a teljesítménnyel és az akkumulátor kapacitással van összefüggésben. Mindenesetre egy nagyobb gép nehezebb lesz, de masszívabb és általában műszakilag is többet tartalmaz.

Hatótáv

Mint az autóknál… Mindenkinek ismerős, hogy az autógyártók által megadott fogyasztási értékek és a valóság ritkán van összhangban, hasonló ez egy kicsit az elektromos rollereknél is. Mire érdemes figyelnünk?

  • akkumulátor kapacitás: amellett, hogy milyen teljesítmény mellet használjuk a rollerünket, az akkumulátor kapacitására kell figyelnünk. Belépő modellek általában 7,5 Ah alatti akkumulátor kapacitással jönnek, ezek 20-30 km-t tudnak gyári adat szerint, a gyakorlatban kb 15-20 km-es utakra lehet velük vállalkozni. 10,4 Ah már inkább 30-35 km-es távolságra lesz alkalmas, ha ennél is nagyobb hatótávra van szükségünk, 13 Ah, 18,2 Ah, vagy még nagyobb akksival szerelt járművet választanunk.
  • akkumulátor típusa: Ali-n még lehet találkozni extrém gagyi kínai dolgokkal, de egy valamire való gyártó azért általában normális minőségű Lithium akkumulátorokat tesz a rollerébe. Ha az akkumulátor műszaki adatai nincsenek megadva, az mindenesetre figyelmeztető jel lehet.

 

Biztonság

Semmi sem fontosabb annál, mint hogy biztonságban érezzük és tudjuk magunkat a rolleren. Biciklizni lassan, fokozatosan tanulunk meg, óvatosan növelgetjük az utazó sebességünket. Ezzel szemben ha ráállsz egy SHIFT MAX-ra, az egyből ugrik. Az elektromos rollerre nem kell jogsi, de azért érdemes itt is tartani a fokozatosság elvét:

  • masszivitás: a váz tömörsége, a kormány szélessége, a lábtartó kialakítása befolyásolja, hogy mennyire fogod stabilnak érezni elektromos rollered.
  • fékrendszer: a taposófék a belépő, de ezt inkább csak kiegészítésképp érdemes használni, nem az igazi. Az elektromos fékek is inkább csak egy fokozatos, könnyed megállásra alkalmasak, de ha lejtőzünk, gyalogosok között, vagy forgalomban rollerezünk, azért érdemes dob vagy tárcsafékkel szerelt rollert választanunk.
  • lámpák: az első lámpánál a fényerőre érdemes figyelni, illetve nem árt, ha fékre reagáló hátsó lámpával van szerelve a jármű. Ha nagyon sokat megyünk úton, autós forgalomban, akkor az index lámpákat nem érdemes megspórolni.
  • felszerelés: teljesítménytől, használattól és forgalmi körülményektől függően érdemes a biztonsági felszerelésünket megválasztani. Mindenesetre azt érdemes átgondolni, hogy 25 km/h órás sebességnél már nem kellemes dolog elesni.

 

Ár

Természetesen nem elhanyagolható szempont a kiválasztott kedvenc ára. Nagyjából 3 kategóriában tudunk manapság a magyar piacon gondolkozni:

  1. belépő kategória: 150.000 forint alatti elektromos rollerek, természetesen a Xiaomi-ból (Essential, 1S, stb.) rengeteg fut az utakon, sok a Kugoo belépő modell és az AliExpress-es kínai is. Ritkább használatra, rövidebb utakra érdemes ilyet választani, ha csak ismerkedünk a rollerezéssel. Általában 300W alatti motorteljesítményt, 7,5 Ah körüli akkumulátor kapacitást várhatunk, lengéscsillapításra pedig nem számíthatunk.
  2. közép kategória: 150.000 - 400.000 forint közötti gépek, itt is sok Xiaomi-val találkozhatunk (Pro, Pro2), de már megjeleni a Segway-Ninebot ES4, G30 Max, Kaabo, E-TWOW rollerek. Nem véletlen, hogy a hazai kereskedők ezt a szegmens célozzák a leginkább, mert még megfizethető az ár, de már jelentősen magasabb a műszaki tartalom (erősebb motor, nagyobb akkumulátor teljesítmény, stb.). Megjelenik a passzív, magasabb ár szegmensben az aktív lengéscsillapítás is. A SHIFT elektromos rollerekkel a hazai piac igényei szerint még az olcsóbb szegmensre optimalizált gépekkel készültünk, melyek a passzív lengéscsillapítással már kényelmes utazást biztosítanak.
  3. felső kategória: 400.000 forint fölött már természetes az aktív lengéscsillapítás, akár 1.000W, vagy még nagyobb motorteljesítmény, azzal együtt 50 km/h meghaladó sebességet, és akár 100 km-es hatótávot is kapunk. Ilyen gépet állandó hegymenetre, terepre, és nagyobb távolságokra érdemes választani, ahhoz megfelelő védőfelszereléssel együtt.



Érdemes tehát a választásunk során jól körüljárni, hogy mire is van szükségünk, mi az ami tetszik, és a pénztárca is elbírja. Lehet jó választás egy olcsóbb, kínai modell is, és tévedhetünk sok százezer forintért is.

Mi a SHIFT-nél úgy gondoljuk, hogy a haza utak minősége mellett érdemes megfontolni a lengéscsillapított elektromos rollert már az alacsonyabb kategóriás gépek esetében is, mert a legfontosabb, hogy élvezzük a rollerezést.